Domů » Nejnovější články » Skládaná fotografie - sestava

Skládaná fotografie - sestava

Poslední měsíce a roky jsem stále řešil jakým způsobem si doma vyrobit studio pro skládanou fotografii. Vzhledem k tomu, že mám doma omezené prostorové možnosti a bydlím v panelovém domě, musel jsem se vypořádat s řadou problémů. A díky tomu, že fotím skládanou fotografii téměř denně, musel jsem najít takové řešení, které mi práci usnadní a nebudu muset složitě vše nastavovat.

Jako entomolog využívám techniku skládané fotografie již řadu let a používal jsem ji ještě před tím, než se skládaná fotografie stala fenoménem, kterým je dnes. Skládanou fotografii jsem používal, a stále používám, především k vědeckým účelům a fotografuji nejčastěji preparovaný hmyz, nebo jeho určovací znaky. Na počátku jsem využíval jen stativ na kterém jsem měl fotoaparát a fotografovaný objekt jsem umisťoval buď na polystyren, nebo prostě jen tak na stůl. Při zvětšeních kolem 1:1 vše fungovalo celkem bez problémů a nebylo potřeba nic složitě řešit a vymýšlet. Místa pro umístění světla, odrazek a rozptylek bylo vždy dost. Jsou však i mnohem menší objekty a tak se s narůstajícím zvětšením zvyšovaly i nároky na techniku. Najednou bylo málo místo za a před objektem, málo místo pro rozptylky atd. Stativ přestal plnit svou hlavní úlohu a bylo potřeba najít jiné, lepší řešení.

V první fázi jsem si postavil jakýsi dřevěný stoleček se silnější dřevěnou deskou do které jsem vyvrtal díru na stativový šroub. Fotoaparát jsem měl na stole a fotografoval jsem v horizontální poloze. Takto jsem byl schopen fotografovat objekty menší velikosti a používal jsem především objektiv MP-E 65. Po tom co jsem si pořídil dva mikroskopové objektivy značky NIKON, začaly se objevovat jiné problémy. Sebemenší otřes měl velký vliv na ostrost výsledného snímku. Proto jsem dřevo vyměnil za kámen a kov. Při stavbě sestavy pro skládanou mikrofotografii je velmi důležité aby jednotlivé části na sebe velmi přesně pasovaly a spoje byly velmi pevné a bez sebemenších vůlí. Jako základ mé poslední sestavy slouží žulový kámen, který jsem sehnal v kamenictví na jednom z chomutovských hřbitovů. Základ konstrukce tvoří hliníkový profil, který je velmi přesně přišroubován ke kameni. Velmi důležité je mít profil naprosto přesně uříznutý aby seděl na kameni na celé ploše. Zvolil jsem hliníkový profil z důvodu drážek, které má ze všech stran a je tak snazší připevnit k němu fotoaparát a jiná zařízení. I přesto, že byl profil přišroubován k základně, docházelo k jemným otřesům, které měly negativní vliv na výslednou fotografii. Proto byla na zadní stranu profilu přišroubována silná železná pasovina, aby se co nejvíce zamezilo otřesům.

Další věc, kterou jsem musel řešit bylo připevnění fotoaparátu k profilu a způsob jak fotoaparátem posouvat v řádu setin milimentru. Abych mohl fotoaparát používat ve vertikální poloze, musel jsem si pořídit velmi kvalitní makro sáňky zn. Novoflex, které mají velmi jemný a přesný krok a při použití ve vertikální poloze se samy neposouvají. Právě tato podmínka je velmi důležitá. Fotoaparát s dalším příslušenstvím může vážic i více než dva kilogramy a je velmi důležité aby sáňky tuto váhu udržely a při tom bylo možné fotoaparátem přesně posouvat. Makrosáňky jsou k profilu připevněny šrouby a je možné jimi velmi snadno posouvat do libovolné polohy. Styčná plocha makro sáněk a profilu je velká a tak nedochází k žádným vůlím a otřesům. Posuv fotoaparátu jsem vyřešil mikrometrem, který jsem přišrouboval přímo na makrosáňky a můžu jej tak používat i při fotografování v terénu. Navíc mohu mikrometr bez problémů odstranit a makro sáňky používat bez něj.

Dalšími důležitými pomůckami bez kterých skládaná fotografie nejde dělat jsou dálková spoušť, síťový zdroj pro fotoaparát, blesky a LED svítidla, která jsou pro skládanou fotografii asi nejlepší volbou. Výhodou LED svíditel je snadná možnost použití a především to, že je není potřeba stále dobíjet. Musíte si však dát pozor na vyrovnání bílé, aby výsledná fotografie měla přirozené barvy. Samozřejmě můžete používat i blesk, ale pokud fotografujte více a skládáte fotografie z desítek až stovek fotografií, použití blesku je velmi nepraktické. Dalším velmi důležitým předpokladem pro kvalitní skládanou fotografii je rozptýlené světlo. Dávejte si na to pozor, protože programy na skládání fotografií mají snazší práci, když jsou fotografie ostré a dobře nasvícené bez výrazných lesků, které se při posouvání objektu mohou měnit. K rozptýlení světla můžete použít celou řadu materiálů od nejrůznějších papírů až po plasty. Pokud chcete fotografie více kontrastní musí být rozptylná plocha dále od objektu. Pokud chcete rozptýlenější světlo bez stínů, musí být rozptylka velmi blízko fotografovaného objektu. A právě to je jedna z nejvíce diskutovaných věcí. Jak používat rozptylky, jak je umisťovat kolem fotografovaného objektu, jak daleko atd. O tom všem si budeme povídat na mém workshopu o skládané fotografii.

Další poměrně složitou otázkou je jak správně upevňovat fotografovaný objekt. Právě tato věc se Vám může zdát pouze okrajová, ale sami zjistíte jak složité to někdy může být. A i pro fotografovaný objekt platí podobná pravidla jako pro fotoaparát. Musí být velmi dobře uchycen aby nedocházelo k otřesům. Já využívám dvě ocelová kolečka s dírou uprostřed do které umisťuji korkový špunt. Kolečka po vyleštěném kameni velmi dobře kloužou a tak není problém fotografovaným objektem lehce pohybovat. Jsou i dost těžká a drží dobře na místě.

Tolik pár slov k mé sestavě pro skládanou fotografii. Ještě na jednu věc bych však chtěl upozornit. Samotné složení fotografie Vám nezaručí kvalitní výsledek. Značný podíl na kvalitním výsledku má i konečná úprava fotografie, což vyžaduje dobrou znalost práce v některém grafickém editoru a v neposlední řadě i trpělivost a zručnost. Lidé s nejlepšími skládanými fotografiemi jsou často velmi šikovní grafici a to je velmi důležité.

Váš komentář k článku

Pište prosím jen komentáře, kterými se vyjadřujete k tématu. Políčka označená červenou hvězdičkou jsou povinná a bez jejich vyplnění nebude Váš text uložen v databázi. viz nápověda


*
*
221321913
*
:-) :-D :-| :-( ;-) ;-D :cool:
Kamil Klečka
Parádní výbava. Máš to vychytané. Když si ale uvědomím s jakým stařičkým Coolpixem fotí z ruky Jirka Moravec svižníky (ono se takovéhle zařízení např. do entomuzea v Paříži tahat nedá), a pak vidím ty fotky v jeho knihách, je to přímo neuvěřitelné, jak to má ostré, skvěle nasvícené s úžasnou hloubkou ostrosti. Viz. jeho poslední monografie \"Neotropical Tiger Beetle Genera Of Te Subtribe Odontocheilina\" (Volume 2).
Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace