Domů » Nejnovější články » MP-E65/2,8 1-5x macro

MP-E65/2,8 1-5x macro

Není to mnoho let nazpět, kdy se objektiv CANON MP-E65/2,8 1-5x macro objevoval mezi fotografy jen zřídka a mluvilo se o něm jako o speciálním objektivu se kterým se velmi obtížně fotografuje. Dostával jsem i spoustu dotazů, zda se tento objektiv vůbec hodí jako základní objektiv pro makrofotografii. V současnosti je mezi fotografy docela rozšířen, ale i přesto se velmi často setkávám s tím, že lidé nedovedou plně využít jeho vlastností a předností.

Nejdříve bychom si měli objektiv trochu představit. Nejdůležitější informací asi je, že se jedná o sériově vyráběný objektiv umožňující fotografovat, bez jakéhokoli dalšího příslušenství, objekty při zvětšení 5:1. Žádný z dalších výrobců podobný objektiv nenabízí. Samozřejmě si nemusíte pořizovat tento poměrně drahý a vysoce specializovaný objektiv, ale můžete jej nahradit například revezně nasazeným objektivem s ohniskem 50mm na sadu mezikroužků. Ale zpět k MP-E. Další důležitou vlastností je, že se jedná o čistě manuální objektiv. Nenajdete na něm žádné tlačítko ani přepínač a ostření se provádí posunem celého fotoaparátu. Je nutné také vědět, že se jedná o objektiv pro fotografování velmi blízkých objektů, což znamená, že má velmi omezenou pracovní vzdálenost. Zaostřovací vzdálenost je samozřejmě závislá na zvětšení. Při zvětšení 1:1 je zaostřovací vzdálenost cca 10 cm, při zvětšení 5:1 však klesá až pod 4 cm. Rozsah zaostřovací vzdálenosti (bráno od čipu) je 0,243 - 0,313 m. Otáčením kolečka na objektivu nedochází k zaostřování, ale k prodlužování objektivu a ke změně zvětšení. Objektiv má nejnižší clonové číslo f/2,8 a nejvyšší f/16. Hmotnost objektivu je 710 g. Objektiv je poměrně masivní a na svou velikost i poměrně těžký. Pracuje se s ním však velmi dobře a pokud si zvyknete na to, že je plně manuální, budete si s ním fotografování opravdu užívat.

Tolik asi stručné představení objektivu. Nyní se podíváme na některé jeho vlastnosti. Jak již bylo napsáno, jde o plně manuální objektiv a tak si musíte nejprve zvolit požadované zvětšení a následně objekt zaostřit posunem celého fotoaparátu. Při dlouhodobějším používání se však pravděpodobně díky špatné lamele dostává do objektivu prach. Prach ulpívá na pohyblivé části objektivu a při zatažení zpět se posunuje dovnitř mezi čočky. Někdo může říci, že to nevadí, že se prach a jiné drobnosti na výsledné fotografii lehce odstraní klonovacím razítkem. Ano, ale pokud máte na výsledné fotografii ne pět, ne deset, ale desítky teček tak je to již trochu horší. Zde nám může pomoci nižší clonové číslo. Prach a nečistoty jsou patrné především při vyšších clonových číslech (f/11 - f/16). A když jsme u clonových čísel, tak i zde platí určitá pravidla, jejichž dodržování považuji za velmi důležité. Když si pořizuji nový objektiv, vždy si jej otestuji. Umístím fotoaparát na stativ a pořídím fotografie při všech clonových číslech, která objektiv má. Většinou si vyberu nějaký předmět, který mi umožní dobrou kontrolu výsledných snímků. Používám nejčastěji nějaký starý tištěný spoj, kde je spousta přechodů, světlých, tmavých, lesklých i matných míst. Po sérii zkušebních snímků jsem zjistil, že můj objektiv poskytuje nejlepší výsledky při těchto clonových číslech, resp. zvětšeních (viz. níže).

Objektiv má velmi dobré optické vlastnosti, ale je potřeba najít ty nejvhodnější kombinace zvětšení a clonového čísla. Při použití 1:1 občas používám clonové číslo f/11 pro dosažení větší hloubky ostrosti. Ve většině případů jde o dokumentární fotografie zachycující nějaký zajímavý děj, nebo zajímavý druh, který vyžaduje větší hloubku ostrosti. Samozřejmě níže uvedené kombinace nejsou nějakým dogmatem, jde jen o mnou získané zkušenosti dlouholetým používáním tohoto objektivu.

1:1 - clona f/8.0 (f/10)
2:1 - clona f/7.2
3:1 - clona f/6.3
4:1 - clona f/5.6
5:1 - clona f/5.0

Určitě Vás napadne, že je to úplně obráceně než bychom si přáli. Čím větší zvětšení, tím menší clonové číslo a tím samozřejmě menší hloubka ostrosti. Ano, hloubka ostrosti je v případě těchto clonových čísel opravdu malá, ale pro mne je důležitější výsledná kvalita obrazu. Samozřejmě můžete používat vyšší clonová čísla, ale obraz bude mnohem měkčí a výsledná kvalita snímku horší. Pro mne není cíl použít fotografii na monitoru, ale pro velkoformátový tisk. Pokud prezentujete fotografie na papíře, každá chybka a nedostatek jsou znát. Jen pro zajímavost, hloubka ostrosti při zvětšení 5:1 je asi 0,05 mm.

Další problém, který je potřeba při použití tohoto objektivu řešit, je osvětlení. Samozřejmě můžete používat přirozené světlo. Pokud používáte přirozené světlo budete muset investovat do kvalitního stativu, stativové hlavy a především do makro sáněk. V případě, že se budete věnovat pohybujícím se předmětům jako jsou například mravenci, budete nuceni použít blesk. Já bych doporučoval buď dvouramenný makro blesk, nebo se naučit dobře používat některý ze systémových blesků. Vhodné je nesvítit na objekty přímo, ale pořídit si rozptylnou plochu. Nedoporučuji určitě jen plastové difuzéry, které se na blesky prodávají. Je potřeba větší rozptylné plochy. Pokud je osvětlovací plocha malá, světlo je stále velmi kontrastní.

Výsledný kontrast můžete měnit velikostí rozptylné plochy a její vzdáleností od fotografovaného objektu, resp. vzdáleností zábleskové jednotky od rozptylné plochy.

Při výrobě rozptylné plochy byste měli vycházet právě z těchto podmínek. Na internetu je celá řada webů, které se touto problematikou zabývají a záleží jen na Vás jaký způsob si vyberete. Je však dobré věnovat tomu dostatek času a zkoušet nejrůznější způsoby svícení, protože makrofotografie není jen o zvětšení, ale především o kvalitním osvětlení. Inspiraci můžete najít například zde. Abychom využili co nejvíce světla, můžeme si přední část objektivu doplnit o bílý papír, nebo bílý plastový kroužek (viz. foto). I ten trošek světla, které bílá plocha odrazí, nám může pomoci.

Pokud umístíte na přední část objektivu bílé kolečko, může Vám pomoci přisvítit fotografovaný objekt.

Pokud si pořídíte tento objektiv, určitě si k němu kupte i stativový kroužek. Hodí se nejen k uchycení objektivu ke stativu, ale i jako držák pro případná stínítka či rozptylky.

Ukázky fotografií

Ostrost kresby při zvětšení 1:1

DOF při 1:1

DOF při 2:1

DOF při 3:1

DOF při 4:1

DOR při 5:1

Zvětšení 2:1, 1/200 s, f/8.0, ISO 400, blesk, rozptylná plocha

Zvětšení 1:1, 1/200 s, f/8.0, ISO 400, blesk, rozptylná plocha

Zvětšení 3:1, 0,3 s, f/8.0, ISO 320, stativ, přirozené světlo, odrazka

Zvětšení 3:1, 0,3 s, f/4.5, ISO 320, stativ, přirozené světlo, odrazná plocha, fotografie složená z 18 fotografií

Váš komentář k článku

Pište prosím jen komentáře, kterými se vyjadřujete k tématu. Políčka označená červenou hvězdičkou jsou povinná a bez jejich vyplnění nebude Váš text uložen v databázi. viz nápověda


*
*
81921194
*
:-) :-D :-| :-( ;-) ;-D :cool:
Tento článek zatím nikdo nekomentoval.
Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace