Domů » Nejnovější články » Fullframe versus crop

Fullframe versus crop

Dost často dostávám dotazy ohledně vhodnosti či nevhodnosti plnoformátového (FF) fotoaparátu pro makrofotografii. V tomto článku se pokusím na pár příkladech ukázat rozdíly a z praktického hlediska se podíváme na to, zda je ten či onen formát pro makrofotografii lepší, horší, nebo je to vlastně úplně jedno. Možná to některým z Vás pomůže při rozhodování o koupi nové zrcadlovky.

Cílem tohoto článku není tedy kvalita obrazového výstupu, ale pokusím se Vám ukázat rozdíly o kterých se v souvislosti s oběma formáty hovoří. Velmi důležitý je samozřejmě použitý objektiv a tak jsem všechny testovací obrázky pořídil objektivem Canon MP-E65 f/2,8 1-5x macro. A nyní už jen jakými fotoaparáty jsem fotil. Jako zástupce digitálních zrcadlovek s tzv. crop faktorem (APS-C) jsem použil Canon EOS 50D a protivníkem mu byla FF zrcadlovka Canon EOS 5D mark II.

Podívejme se nejdříve na zvětšení, resp. hloubku ostrosti. Pokud hovoříme o makroobjektivu mělo by být jeho zvětšení alespoň 1:1. Pokud tedy nasadíme např. objektiv Canon 100/2,8 na FF zrcadlovku Canon 5D mark II a zaostříme na nejkratší možnou vzdálenost (13 cm od konce objektivu), tedy použijeme maximální zvětšení 1:1, na snímku se zobrazí plocha o velikosti cca 24 x 36 mm. Pokud stejné místo vyfotografujeme zrcadlovkou Canon 50D, opět při maximálním možném zvětšení, dojde díky menšímu čipu k oříznutí obrazu, který prochází objektivem a na výsledném snímku uvidíme plochu "pouze" o velikosti cca 22 x 15 mm. Slovo pouze je v uvozovkách proto, že samozřejmě z hlediska makrofotografie se může zdát toto zmenšení snímané plochy výhodou, neb se obraz jeví více zvětšen a tudíž pro makrofotografa to přináší vlastně výhodu. Vše je ale trošku složitější. Vezměme si modelovou situaci, kdy fotografujeme ze stejné pozice (zvětšení 1:1, minimální ostřící vzdálenost obou objektivů je cca 13 cm od konce objektivu) stejný objekt, například brouka o velikosti 1 cm. Samozřejmě na výsledných snímcích uvidíme zcela jiný obraz, protože u FF zrcadlovky je 1.6 x větší zorný úhel, tudíž uvidíme kolem brouka více místa. Pokud však obraz z FF zrcadlovky ořízneme tak, abychom měli stejný obraz jako z APS-C zrcadlovky, bude hloubka ostrosti stejná. Na druhou stranu, pokud se s APS-C zrcadlovkou posuneme dál tak, abychom viděli v hledáčku stejný obraz jako z FF zrcadlovky, bude hloubka ostrosti u APS-C větší. Zde je důvodem právě ona větší vzdálenost od objektu, protože s nárůstem vzdálenosti se zmenšuje zvětšení a tím roste i hloubka ostrosti. Všechny tyto informace a zákonitosti můžete použít při fotografování a tak využívat maximální hloubku ostrosti pro tu konkrétní situaci. S hloubkou ostrosti to není až tak jednoduché, ale dá se říci, že čím větší senzor tím menší je hloubka ostrosti, to vše však záleží na mnoha faktorech. Na druhou stranu je dobré říci, že rozdíly nejsou nikterak výrazné a já osobně jsem je nikdy příliš neřešil.

Takto rozdílně vypadají fotografie při použití FF zrcadlovky a fotoaparátu s tzv. crop faktorem. Oba snímky jsou pořízené při maximálním zvětšení objektivu, tedy při zvětšení 1:1. Díky ořezu se jeví brouk vpravo více zvětšený.

Pokud však upravíme kompozici u obou fotoaparátů tak, že na výsledné fotografii vidíme stejný obraz, je hloubka ostrosti u FF zrcadlovky menší. Šipka ukazuje na místo, které si můžete porovnat s druhou fotografií.

Pokud však upravíme kompozici u obou fotoaparátů tak, že na výsledné fotografii vidíme stejný obraz, je hloubka ostrosti u DSLR zrcadlovky větší. Šipka ukazuje na místo, které si můžete porovnat s druhou fotografií.

Velmi rád například využívám toho, že především při dokumentární fotografii odstupuji dál od fotografovaného objektu, tím zmenším sice zvětšení, ale docílím větší hloubky ostrosti, což je pro mne právě při dokumentární fotografii velmi důležité. V praxi to znamená, že pokud odstoupím od objektu, dojde většinou ke zkrácení expozičního času a já následně zvětším clonové číslo tak, aby čas byl stejný jako původně. V době, kdy není žádnou raritou rozlišení senzorů přes 20 Mpx a tudíž možnost větších ořezů, je právě tento způsob pro zvětšení hloubky ostrosti velmi výhodný.

Opravdovou výhodu však vidím použití FF zrcadlovky v kombinaci s objektivem Canon MP-E 65. Když jsem ještě neměl FF zrcadlovku a používal jsem tento objektiv a objektiv Canon 100/2,8 macro, musel jsem je stále přehazovat. Důvod byl jasný. Díky crop faktoru jsem byl schopen používat objektiv MP-E 65 jen na objekty do velikosti cca 1,8 cm a to ještě při správně zvolené kompozici. Šlo často o hmyz, který měl např. velmi dlouhá tykadla a tak pokud jsem chtěl fotit brouka o velikosti kolem 2 cm musel jsem změnit objektiv, což jak každý z Vás dobře zná, je občas otrava. Při použití FF zrcadlovky v kombinaci s objektivem MP-E65 jsem schopen fotit objekty až kolem 2,5 – 3 cm, což při mém stylu fotografování, kdy během dne fotografuji desítky druhů bezobratlých různých rozměrů, opravdu šetří spoustu času a v neposlední řadě i omezuje znečištění čipu.

Další praktickým příkladem je situace, kdy jsem fotografoval brouka tak, aby byl na fotografii z FF zrcadlovky stejně velký jako na fotografii z APS-C zrcadlovky. Nastavil jsem na obou fotoaparátech stejné hodnoty: ISO 100, clona 8.0, režim Av (priorita clony) a bodové měření. Expoziční hodnoty se však na obou fotoaparátech lišily. Zatím co u APS-C zrcadlovky automatika ukázala hodnotu expozičního času 1/25 vteřiny u většího a citlivějšího senzoru to byla 1/80 vteřiny, což může v terénu rozhodnou o ostrosti a neostrosti fotografie.

A v čem jsou tedy hlavní výhody FF zrcadlovky?
- poskytuje kvalitnější obraz, což je při rozhodování velmi důležité.
- poskytuje menší hloubku ostrosti, což je však nevýhodou např. při krajinářské fotografii.
Rozdíly však nejsou markantní.
- lepší použitelnost kratších ohnisek.

A samozřejmě za nevýhodu musíme považovat cenu FF zrcadlovek. Z vlastní zkušenosti však mohu říci, že se tato investice zcela jistě vyplatí, i když především těm, kteří to s fotografováním myslí vážně a chtějí svá díla prezentovat na velkoformátových fotografiích.

Pokud však nemáte na FF zrcadlovku, vůbec se tím netrapte a naučte se co nejlépe využívat toho co máte. Na kvalitnu výsledné fotografie má vliv spousta faktorů, a tělo fotoaparátu jen jedním z nich.

Zde jsou čtyři fotografie pořízené výše uvedenou sestavou, tedy FF zrcadlovka Canon EOS 5D mark II a objektiv Canon MP-E65 macro.

Váš komentář k článku

Pište prosím jen komentáře, kterými se vyjadřujete k tématu. Políčka označená červenou hvězdičkou jsou povinná a bez jejich vyplnění nebude Váš text uložen v databázi. viz nápověda


*
*
7122312
*
:-) :-D :-| :-( ;-) ;-D :cool:
Pavlina
Super clanek. Diky moc. Chci ted koupit sestre nejaky fotak, bavi ji fotit makro, ale je zacatecnice a nepotrebuje nic draheho a ani ja nechci do toho investovat moc. Chtela jsem se zeptat co rikate na tato levna zrcadlovka http://www.digital24.cz/digitalni-fotoaparaty/digitalni-fotoaparaty/zrcadlovky/canon-eos-1200d.html ma smysl na makro? Ale jak rikam - jen jako konicek, nic svetoborneho od toho neocekavam ;) Diky moc za odpoved
Jaroslav Orlík
Pavle, lepší článek na toto téma jsem ještě nečetl. Je to srozumitelné i naprostému začátečníkovi. Fakt smekám, ukázky jasné, \"grafy\" DOF a tak jakbysmet. Je vidět, že se tomu věnuješ naplno dlouhá léta. JArda Orlík
Pavel Krásenský
Jardo, děkuji za návštěvu a pozitivní komentář. Snažil jsem se článek dělat srozumitelně s praktickými postřehy, které jsem za ta léta učinil. Právě ty drobnosti dělají "velké" věci. Pavel
Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace